Reguli de compozitie in fotografie

Ca in orice domeniu si in fotografie exista REGULI pe care ai dreptul sa le incalci doar daca le stapanesti foarte bine si stii de ce faci acel lucru.

Pentru ca fotografiile tale sa nu para atat de banale, m-am gandit sa enumar cele 5 REGULI DE COMPOZITIE FOTOGRAFICA 

1. REGULA TREIMILOR

Regula treimilor va recomanda sa impartiti in trei parti egale, astfel formand imaginea pe treimi. Aceasta poate fii aplicata atat la sectiuni VERTICALE cat si ORIZONTALE. Subiectul va fii pus fie pe o linie verticala, fie pe o linie orizontala.

2. REGULA SECTIUNII DE AUR

Desi aceasta regula a fost descoperita inca din antichitate, REGULA TAIERII DE AUR a devenit celebra in timpul Renasterii. Regula sectiunii de aur arata ca cea mai importanta zona dintr-o imagine se situata in apropierea coltului dreapta-jos, aproximativ la un sfert pe inaltime si un sfert pe latime.In principal, pentru ca, teoretic, cand “citim” o fotografie, procedam in mod similar cu citirea unui text: de la stanga la dreapta si de sus in jos. Si, intrucat lectura se termina in coltul din dreapta jos al paginii, aceasta zona ne retine atentia pentru cel mai lung timp, deoarece aici fie ca textul se termina, fie ca facem o pauza pentru a intoarce foaia. Aceasta regula nu se aplica insa la chinezi si la japonezi.

3. LINIILE CALAUZATOARE

Liniile  calauzesc privirea in cadru si constituie o alta metoda clasica de compunere a imaginii. Exemple clasice sunt drumurile, soselele, calea ferata, etc. si care calauzesc privirea spre orizont.Din fericire avem si alte elemente, care actioneaza la fel de eficient, unul din acestea fiind un curs de apa. Forma serpuitoare a albiei raului adagua romantism imaginii si o face mai interesanta.

4. PERSPECTIVA

Utilizarea perspectivei determina rezultate compozitionale interesante. In exempul de mai sus, pe masura ce raul merge spre orizont, latimea sa in imagine scade, ca efect al perspectivei care spune ca dimensiunile obiectelor apar proportional mai mici, pe masura ce obiectele sunt situate mai departe de privitor. Perspectiva este una dintre cele mai eficiente metode de a reprezenta profunzimea si distantele dintr-o imagine.

5. INCADRAREA

In aceasta imagine, in mod tipic peisajul din fundal, este incadrat de un alt element, in mod curent un element din prim-plan. In imaginea “Tear Drop Arch Moonrise” am utilizat rama reprezentata de Tear Drop Arch pentru a incadra peisajul din Monument Valley. Fara acest arc stancos, imaginea cu Monument Valley ar fi fost mult mai putin spectaculoasa.

sursa foto: http://www.foto-magazin.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *